Foto

Decizii Comitetul Executiv din 4 septembrie 2025

 In cadrul Next Generationa Rising Stars, in data de 4 septembrie 2025, la Tg.Jiu, a avut loc ședința de lucru a Comitetului Executiv al Federației Române de Baschet, convocat statutar de presedintele FRB, Emilia-Carmen Tocala. Ordinea de zi a inclus discutii legate de reorganizarea sucursalelor și a Departamentului Tehnic, calendarul selecțiilor, taberelor și competițiilor (Rising Stars, YDF, Slovenia Ball), precum și dotările standard și infrastructura.

1. S-a discutat oportunitatea de a reorganiza Departamentul Tehnic, prin transformarea funcției de antrenor federal în director tehnic și separarea clară a activității pe sectoarele feminin și masculin. Posturile de antrenori federali (fete și băieți) vor fi scoase la concurs în luna noiembrie, sub coordonarea directorului tehnic, care va exercita și atribuții de CEO (Claudiu Fometescu). 

2. La nivel teritorial s-a discutat nevoia de a reanaliza si reorganiza sucursalele: Sucursala Regionala 7- Iași, Sucursala 1 București; Sucursala 6-Cluj; Sucursala 10. S-a propus ca județul Neamț sa treaca in Sucursala 7 Iași, Bacău la Sucursala 8-Focșani; iar Suceava la Sucursala 5-Sighet. 

3. În paralel, se doreste implementarea la nivelul site-ului www.frbaschet.ro a sectiunii dedicate regionalizarii cu buton de redirectionare catre fiecare sucursala unde continutul sa fie updatat cu informatile necesare legate de actiunile fiecarei sucursale. Practic, fiecare sucursală va avea sub-site dedicat, integrat în site-ul Federației. 

4. S-a decis ca fiecare sucursală regionalǎ sǎ angajeze o persoană pe comunicare (contract 2 ore) care să administreze comunicarea locală și actualizarea sub-site-ului; fiecare sucursală va organiza gala anuală, responsabil de program fiind Gabriela Vișan. 

5. La capitolul sportiv, s-a discutat programul generațiilor 2011–2014. S-a constatat că 2011 nu a progresat conform așteptărilor; s-a mandatat elaborarea unui program de pregătire unitar, coordonat de Ionică Nicolau, cu antrenamente de 3 ore, sesiuni lunare regionale pentru U15 și U16 și o sesiune de pregătire cu antrenorii regionali (stabilirea datelor urmează).  Directorul Academiei Romane, Dan Calancea, împreună cu Ionică Nicolau, coordonează antrenamentele unitare, în logica Academiei Române de Baschet, pentru a asigura un concept comun de joc; se continuă analiza pe zone a jucătorilor la nivel național. S-a discutat oportunitatea organizării unui program Pre-Rising Stars în primăvară. În competițiile regionale, Timișoara va fi, in prima faza, participanta cu statut de invitat in cadrul competitiilor organizate de Sucursala Regionala 5.

6. Au fost discutate detaliile legate de organizarea de tabere și stagii: 

• Tg. Jiu și Sighet – tabere pentru conducători de joc, cu mentori din afara țării; 

• Constanța și Tulcea – tabere pentru posturile PF și F; 

• Cluj – tabere regionale; 

• Târgoviște/Dâmbovița – Tabăra Giganților pentru generația 2012; 

• Vâlcea – tabere feminine (coordonare Anca Nițulescu).

7. S-a propus, pentru generatia 2012, prezenta la Tg Jiu in cadrul evenimentului Next generation Rising Stars, organizarea unui stagiu de pregatire cu sportivii si sportivele de talie, cu 5 zile de individualizare pe posturi în cadrul campusului național şi un altul pentru fundași

Generatia 2012 se pregateste pentru particiarea in cadrul turneului YDF din Kosovo. 

Pregatire: 28.10–02.11.2025, competitia urmeaza a fi stabilita. Responsabil:Tiberiu Dumitrescu.În 2025, generația 2012 a fost angrenata in CN U13, Tabăra Giganților, Tabăra Sighet, selecție regională, Rising Stars, apoi campus de pregătire pe posturi (oct.–dec.) și jocurile internaționale YDF Kosovo. 

Pentru anul 2026 sunt prevăzute pregătirea fizică pe regiuni (februarie), selecțiile (aprilie), turneu YDF în România (martie–aprilie), turneul YDF in Turcia (in iunie) și participarea la Slovenia Ball; urmează cantonamente fizice iunie–august (10 zile pregătire fizică + 14 zile relații de joc), cu intrarea în cantonament la 1 iulie pentru Slovenia Ball. În octombrie 2026, generatia intra in CN U15; se programează cantonamente de pregătire în decembrie. Pentru 2028, campioana Rising Stars din România joacă în Rising Stars Grecia; în 2029 va fi organizat Turneul Rising Stars Mastercard în România (8 echipe, inclusiv Grecia); țintă 2030 – CE U18. 

8. Pentru generația 2011 au fost organizate: Next Generation Rising Stars 2024, camp YDF, meciuri internaționale YDF, tabere, Slovenia Ball. 

• Se are în vedere organizarea de tabere pentru 2011 și implicarea jucătorilor români seniori in pregatirea lor, începând cu 2026, ca mentori în campuri.

• Pentru 2012, în octombrie 2025 se organizează tabăra la Târgoviște (16 fete -jucatoare de talie+ 16 băieți-jucatori de talie) si alte 16 jucatoare (fundasi si extreme)+ 16 jucatori ( fundasi si extreme) merg la Sighet/ Focsani; 

• Campusul Național pe posturi 26.10–01.11.2025 pentru lotul 2012, ca pregătire pentru YDF. (Excepțiile 2013 pot intra în campusul 2012 cu aprobarea Comisiei de selecție, dar nu participă în YDF. )

• Se programează: 

• la Poiana Brașov – pregătire fizică generală, 14 zile pregătire tehnico-tactică (locul exact se va comunica), 

• pregătire Slovenia Ball la Arad; 

9. De asemenea, Cǎtǎlin Tǎnase, membru in Comitetul Executiv, a propus inaintarea catre Consiliul Director a urmatoarei propuneri:

Având în vedere sesizările primite din partea cluburilor afiliate și situațiile apărute în aplicarea regulamentului de transfer pentru sezonul 2025–2026, propunem următoarea modificare a articolului privind Grila de transfer – 0 Euro din „Regulamentul privind grilele de transfer ale juniorilor”: 

Modificare propusă

Text actual:

„Sportivii care se transferă de la Structurile Afiliate care NU au înscris echipă în Campionatul Național la categoria lor de vârstă în sezonul 2025–2026.”

Text propus:

„Sportivii care se transferă de la Structurile Afiliate care NU au înscris echipă în Campionatul Național nici la categoria lor de vârstă, nici la categoria imediat superioară (ex.: U15 fără echipă la U15 și U16, U17 fără echipă la U17 și U18).”

Efecte:

- Pentru sportivii U15 care se transferă de la un club fără echipă la U15, dar cu echipă la U16 → se aplică grila de 500 Euro.

- Pentru sportivii U17 care se transferă de la un club fără echipă la U17, dar cu echipă la U18 → se aplică grila de 1000 Euro.

- Gratuitatea se păstrează numai atunci când clubul nu are echipă înscrisă nici la categoria respectivă, nici la categoria imediat superioară.

Propunem ca modificarea să fie aplicată începând cu sezonul competițional 2025–2026.

Notă de fundamentare

privind modificarea grilelor de transfer pentru sportivii juniori U15 și U17

Context

Conform regulamentului actual, sportivii U15 și U17 care provin de la cluburi fără echipă înscrisă la categoria lor de vârstă se pot transfera gratuit. Această prevedere generează situații de inechitate, deoarece:

- Multe cluburi au echipe la categoriile superioare (U16 sau U18), dar pierd sportivi gratuit pentru că nu au echipă exact la categoria vârstei sportivului.

- Cluburile formatoare, care au investit în pregătirea sportivilor până la vârsta de 14–16 ani, sunt dezavantajate.

Necesitatea modificării

1. Protejarea cluburilor formatoare – investițiile în pregătirea sportivilor trebuie recunoscute prin aplicarea grilei de transfer.

2. Echitate între structuri – evitarea situațiilor în care cluburile pierd sportivi gratuit deși continuă activitatea la nivel apropiat de vârstă (U16, U18).

3. Aliniere la bune practici europene – în majoritatea federațiilor, transferul juniorilor este condiționat de o compensație către cluburile de formare.

4. Responsabilizarea cluburilor primitoare – transferul devine o decizie planificată și justificată, nu o oportunitate gratuită.

Impact

- Pozitiv pentru cluburile de formare: acestea beneficiază de protecție financiară și de recunoaștere a muncii depuse.

- Pozitiv pentru FRB: se reduce numărul de litigii și sesizări privind pierderea sportivilor.

- Neutru pentru sportivi: dreptul la transfer rămâne garantat, dar cu respectarea echității față de cluburile de origine.

Concluzie

Se propune modificarea articolului referitor la „Grila de transfer – 0 Euro” pentru a introduce condiția inexistenței echipelor nici la categoria respectivă, nici la categoria imediat superioară, în cazul sportivilor U15 și U17.

 10. Tg. Jiu va organiza tabere, in 2026, pentru generatiile 2012 și 2013 (și o grupă 2014 după Minibaschet). 

Sighetu Marmatiei va organiza tabere pentru generatia 2013, in 2026, (1–14 iulie, două serii), 

Târgoviște – Tabăra Giganților (2013 și 2014) câte o săptămână/serie. 

Tabăra Giganților pentru generatia 2014, Targoviste, se propune 6–12 iulie (20 fete + 20 băieți, născuți 2014). Ambasadori Anamaria Varjoghe si Emi Cǎțe.

Tabara fundasilor pentru generatia 2014 , va avea loc la Sighet: ambasadori: Lucas Tohătan, Ștefi Cătinean. 

La Târgu Jiu se vor organiza doar tabere cu taxă (coordonare Coca Nițulescu) pentru generatia 2013.

La Sighetu Marmatiei se vor organiat tabere cu taxa pentru generatia 2012.

Staff-ul tehnic pentru tabere se stabilește la 10 antrenori masculin și 10 feminin (antrenori regionali + un mentor pregătire fizică).

S-a stabilit perioada de desfasurare a competitiilor de Babybaschet: 20–26 iunie 2026; Minibaschet: 27 iunie–3 iulie 2026. 

11. În privința selecțiilor, Comitetul Executiv a decis organizarea selecției naționale 2010, cu monitorizări in Campionatul National U16 in perioada 19–21 septembrie și 27–28 septembrie, apoi ferestre de selecție: 18–19 octombrie și 27–28 octombrie (generația 2010, pe două conferințe). Selecția națională 2010 se face la feminin la Brașov (comisie: Dan Calancea, Flori Pora, Dan Dacian) și la masculin la Târgu Jiu (comisie: Dan Berceanu, Mihaela Grecu, Alexandru Gliga, Claudiu Fometescu.); regiunile sunt responsabile de preselecții și transmit numărul de jucători către DTR/Claudiu Fometescu, cu măsurători incluse. 

12. Tot in cadrul sedintei s-a discutat despre Balcaniada organizata pentru generatia 2010, competitie care va avea loc la Drobeta Turnu Severin, 21–23 decembrie, pentru feminin și masculin.  Numărul maxim pentru loturile de pregătire este 16 jucători, iar staff-ul tehnic va avea maximum 5 persoane. Se aprobă filmarea sesiunilor de antrenamente și selecție. 

13. La capitolul dotări, Comitetul Executiv a stabilit kitul standard pentru selecționatele naționale și pentru tabere, după cum urmează: 

(i) echipament de joc și de antrenament (pentru copii – set de tricouri: 2 bucăți / copil: galben-albastru și galben-roșu; pentru antrenori – 3 tricouri și pantaloni scurți 

(ii) veste de departajare numerotate); 

(iii) mingi de antrenament (mărimea 6 și 7) 

(iv) mingi grele pentru forță; 

(v) scărițe de coordonare; 

(vi) salteluțe; 

(vii) corzi; 

(viii) benzi / elastice; 

(ix) greutăți mici; 

(x) bidoane de apă personalizate „logo Next Generation”; 

(xi) consumabile și suport medical în parteneriat cu Dr. Max; 

(xii) alte materiale auxiliare comunicate de directorii tehnici (inclusiv necesarul de mingi pentru Tabăra Giganților). 

Sucursalele au obligația să anunțe necesarul (cantități, mărimi, număr de mingi pe categorii, seturi de materiale și consumabile) către DTR și Departamentul Logistic FRB.

14. Se mențin parteneriatele logistice: Apa Fântâna, Boromir, SanoVita; lectorii FRB sunt confirmați pe programele de vară. Comitetul Executiv a aprobat, de asemenea, kiturile pentru antrenori (echipament dedicat) și utilizarea acelorași standarde la toate acțiunile.

15. În planul infrastructurii 3x3, Comitetul Executiv propune amplasarea a 20 de panouri 3x3 pe teritoriul României, în colaborare cu Asociația Municipiilor din România, cu montaj până în martie și trasare omologată. Locații propuse: Sighet (Baia Mare, Oradea), Cluj (Arena U-BT, cu sprijinul Primăriei), Tg. Mureș, SR3 (Rm. Vâlcea și Sibiu), Timișoara, Gorj (Tg. Jiu), Târgoviște (centru), Ploiești, Iași, Suceava, Focșani, Brăila, Tulcea, Constanța, două în București, Pitești / Brașov / FRB. Se lansează Caravana 3x3 în martie 2026 (coordonatori: Vlad Ghizdăreanu și Cătălin Tănase), cu obiectivul identificării profilului jucătorului de 3x3 și acumularea de puncte. La capitolul competiții: 4 Nations – decembrie (feminin la Sighet, masculin la Oradea).

16. De asemenea, s-a discutat oportunitatea ca proba practica sa devina parte obligatorie la licentierea antrenorilor. 

17. De asemenea, s-a stabilit ca fiecare sucursală regională să desemneze antrenorul regional sau un alt antrenor din teritoriu pentru a participa la International Basketball Coaches Clinic Tuzla – IBCC Tuzla 2025, eveniment programat în perioada 20–21 septembrie 2025, la SKPC „Mejdan” Tuzla.

Responsabilii nominalizați: SR2 – Laurențiu Raut, SR3 – Laura Nitulescu, SR5 – Emil Kostelnic, SR8 – Florin Munteanu, SR9 – Mihaela Grecu / Mandru sau Ivanovici. Transportul pentru echipele de lectori/organizare va fi asigurat cu două autovehicule. Celelalte sucursale vor transmite propunerile.

Clinicul are ca lectori principali:

• Prof. Nenad Trunić, reputat lector FIBA și invitat permanent la clinicuri IBCC Tuzla;

• Coach Dejan Čikić (Slovenia), expert recunoscut pentru lucrul cu grupele de juniori și autor al seriei de cărți Basketball Drills from A to Z;

• Coach Dejan Radonjić, unul dintre cei mai titrați antrenori din Europa, prezent pentru prima dată la IBCC Tuzla, care va susține două teme de actualitate în cadrul clinicului, 

• Coach Alan Ibrahimagić, membru al staff-ului naționalei Germaniei și antrenor al echipei U19 vicecampioană mondială, un expert de top de la care participanții vor avea ocazia să învețe.

Participarea la acest clinic este considerată o prioritate de perfecționare și dezvoltare pentru antrenorii din rețeaua Federației Române de Baschet, iar înscrierea se face exclusiv online, cu termen-limită de aplicare: 15 septembrie 2025.

Antrenorii participanti vor organizat ulterior (luna octombrie- noiembrie) clinic de antrenori in fiecare Sucursala Regionala de unde provin. 

 

Parteneri